بسم الله رحمان رحیم 

 


بخش دوم 
حکمت 93
"فردی از شما نگوید: «خدایا از فتنه به تو پناه می برم»، زیرا کسی نیست که در فتنه ای نباشد، لکن آن که می خواهد به خدا پناه بَرد، از آزمایش های گمراه کننده پناه ببرد؛ همانا خدای سبحان می فرماید: «بدانید که اموال و فرزندان شما فتنه شمایند.»
معنی این آیه آن است که خدا انسان ها را با اموال و فرزندانشان می آزماید، تا آن کس که از روزیِ خود ناخشنود، و آن که خرسند است، شناخته شوند، گرچه خداوند به احوال شان از خودشان آگاه تر است، تا کرداری که استحقاق پاداش یا کیفر دارد را آشکار نماید، چه آن که بعضی مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزندِ دختر را نمی پسندند، و بعضی دیگر فراوانی اموال را دوست دارند و از کاهش سرمایه نگرانند.
«می گویم: و این از تفاسیر عمیق و پیچیده ای است که از آن حضرت شنیده شده است.»"
هر چیزی برای بشریت محل آزمایش است. خداوند انسان ها را به وسیله مال و فرزند آزمایش می کند. پناه بردن از شر شیطان رجیم و لعین. آزمایش برای همه انسان هاست،و به نژاد ربطی ندارد.فرمانبرداری از دستورات الهی یکی از آزمایش هاست. مال، فرزند و ثروت نباید انسان را از خدا غافل کند. مال و ثروت نباید در راه شهوات و پیروی هوای نفس صرف شود. داشتن دختر یا پسر ننگ نیست. پسر و دختر هر دو نعمت الهی هستند و از طرف خدا به انسان داده شده اند.و خود قرآن در باره خیر کثیر که فاطمه زهرا سلام الله علیها باشد می فرماید محققا ما به تو خیر کثیر (فاطمه (علیها السلام ) دادیم (1). 
پس به شکرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن (2). 
و بدان که محققا شماتت گوى و دشمن تو ابتر و بلا عقب است (3).
که اینجا هم به اینکه فرزند دختر یا پسر هر دو نعمتی است که خدا برای آزمایش به تو عطا می کند اشاره دارد. در مورد حضرت زهرا س که دشمنان حضرت محمد(ص) ایشان را مسخره می کردند و می گفتند:که نسل تو ادامه ندارد،اما این سوره می گوید که خطاب به حضرت محمد ص،دشمنان تو خود نسل پوچی دارن و این خود یک آزمایش از رسول و دشمنان ایشان بوده است