بسم رب الشهدا

 

زندگی زیباست اما *شهادت* زیبا تر از است
 (شهید آوینی)

 

 کتاب (نونیِ صفر) که نوشته ی سید حسن شکری است ، خاطرات این نویسنده در هشت سال دفاع مقدس بود که در چهار فصل و با نام های ( سه راه نمک:مربوط به عملیات والفجر ۸
سنگ شکن:مربوط به عملیات کربلای ۱
نونی صفر:مربوط به مرحله ی تکمیلی عملیات کربلای ۵
صخره های عقیق :مروبط به عملیات بیت المقدس ۴) است.
بعد از این چهار فصل بخشی درون کتاب آمده که در آن عکس ها ، نقشه ها و اسناد های مربوط به این چهار فصل ذکر شده است.
نام اشخاصی که به شهادت رسیده شده اند با رنگ *سرخ* نشان داده شده است.

جالب توجه است که ویراست اول کتاب (نونیِ صفر) در سال ۱۳۷۰ به دریافت تقریظ ارزشمند رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی نایل آمد.


قسمتی از کتاب که مربوط به عملیات والفجر ۸ (سنگ شکن) میشد، دریافتم که لشکر ایرانیان در حال شکست و در هم پاشی بود که ناگهان بارش شدید باران شروع شد ، تانک های عراقی در گل فرو رفتند و توسط همین باران الهی لشکر ایران در اوج نا امیدی توانست دوباره امیدوار شود و با انگیزه بیشتر از موقعیت استفاده کنند و لشکر عراقیان را به عقب بنشاند.
متوجه شدم که خداوند چقدر در خوشی ها و سختی ها به یاد ما است و آموختم که اگر در سختی ها و تنگناها صبر و تقوا پیشه کنید و یاد خدا باشید، خدا نیز به شما، حالا چه به صورت امداد غیبی که در همین روایت دیدیم و چه به صورت های دیگر کمک های خودش را به ما می رساند.

اما در بخش های دیگر عشق را دیدم، عشق به اهل بیت پیامبر (ص) ، عشق به ولی عصر (عج) ، عشق به ولی فقیه ، همه انگار عاشق بودند. 
نوجوانان عاشقی را میدیدم که با سنین کم با آن بعثی ها میجنگیدند و راه شهادت را میجوییدند تا بتوانند به ارزویشان برسند.
این عشق مرا متعجب میکرد.
عشقی که با دستی خالی آنها را به جبهه جنگ میفرستاد و با دستی پر و سربلند باز میگشتند، عشقی که قدرت دستان خالی را بیشتر از سلاح های حرفه ای کشور های بزرگ میکرد.


این کتاب مارا با تاریخچه جنگ در عملیات های والفجر ۸ ٬ کربلای ۱ ٬ کربلای ۴ و بیت المقدس ۴ آشنا میکند و به ما میفهماند که چه کسانی با‌چه شرایطی و از چه خانواده ای با چه سنی و در چه شرایطی ، در  سرما و گرما جلوی دشمنی که به هیچ‌ عنوان رحم در کارش نبود، به خاطر جهاد در راه خدا و دفاع از خاک مقدس این مرز و بوم ، جام شهادت را نوشیدند تا ما بتوانیم با خیالی راحت زندگی کنیم ؛ چه بسا که از ما انتظار دارند ذره ای پیرو راه آنان باشیم.
باشد برای رسیدن به راه رستگاری🌹

🥀خداوندا آنان که آرزویشان شهادت واقعی است را به آرزویشان برسان🥀