بسم الله القاصم الجبارین

 

چه زیباست دقایقی با خدا بودن ، دقایقی سخن گفتن با او و تنها بودن با خدا ، با خدایی که خالق هستی است . نماز بالاترین و ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است ... نماز برای خضوع و خشوع جعل شده است با تمام مراتب خضوع و خشوع . نماز جامی است از اَلَذٌ لِذایَذ [لذت بخش ترین لذتها ] که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست . نماز اعظم مظاهر عبودیت است که در ان توجه به حق میشود . تمام لذتها روحی است ؛ و انچه از لذات که در طیب [عطر] و یا از راه نساء به صورت حلال تکویناً مطلوب است ، بیش از ان و به مراتب بالاتر ، در نماز است . قُرب ، مراتبی دارد و بالاترین انها لقاء است . و هر مرتبه از مراتب قُرب را مقرَّبی است که بالاترین انها نماز است . باید دانست که چون حقیقت نماز عروج به مقام قرب و وصول به مقام حضور حق جل و علا است ، برای وصول به این مقصد بزرگ و غایت قصوی طهارتی لازم است که ماورای این طهارت ظاهری است . بدان که هریک از قوای ظاهری و باطنه نفس ، قابل تربیت و تعلیم است با ارتیاض مخصوص به مثلا چشم انسان قادر نیست که به یک نقطه مغیّنه یا در  نور شدید مثل نور عین شمس مدتی طولانی نگاه کند بدون بهم خوردن پلکهای ان ؛ ولی اگر جسم را تربیت کند ، چنانچه بعضی از اصحاب ریاضات باطله برای مقاصدی عمل میکنند ، ممکن است چند ساعت متمادی در قرص افتاب نظر بدوزد بدون ان که چشم به هم خورد یا خستگی پیدا کند و همینطور به نقطه معین نظر را بدوزند و چندین ساعت بدون حرکت . ولکن بعضی از افراد هم هستند که با نماز تمام ریاضات باطله را فراموش میکنند و فقط با خدای خود سخن میگویند و دیگر هیچ یک از قوای خود را عمل نمیدهند و کاری به انها ندارد این شرایط برای افراد برگزیده اتفاق می افتد که بیشتر هم در ارکانی مثل سجده رخ میدهد .

سجده ؛ چنانچه در صلاة معراج است ، سجده غشوه و صعق در نتیجه مشاهده انوار عظمت حق است . و چون عبد از خود بی خود شد و حال محو و صعق برای او دست داد ، عنایت ازلی شامل  حال او شود و به الهام غیبی ملهم شود . و ذکر سجود و تکرار ان برای حصول حال صحو و به خود امدن است . پس چون به خود امد ، اتش اشتیاق مشاهده نور حق در قلبش مشتعل گردد ، و سر از سجده بردار ؛ و چون در بقایایی بیند از انانیٌت ، با دست اشاره به رفض ان کند ؛ پس تجلٌی نور عظمت ثانیاً بر او شود و بقیه انانیٌت را بسوزاند و فانی از فنا شود ، و تکبیر گویان حالت محو کلی مطلق و صعق تامٌ حقیقی برای او حاصل شود ؛ علامه امینی ( رحمت الله علیه ) مدت سه شب در حرم امام رضا (ع) بود و هر سه شب هزار رکعت نماز میخواند به او گفتند : شما خسته نمیشوید ؟ و چه خوش گفتند : مگر ماهی از شنا خسته میشود که من از نماز خسته شوم . بله اینطور بنده هایی هم هستند که همچون من حقیر نباشند .

حجت الاسلام راشد یزدی میفرماید : موقعی که در ایرانشهر در محضر ایت الله خامنه ای در تبعید بودم روزی عده ای از علمای قم برای ملاقات با ایشان امدند وقت نماز همه برای اقامه نماز جماعت به اقامت معظم له اماده شدند ؛ همانطور که نماز برپا بود ناگهان بزغاله ای وارد اتاق شد و شروع به این طرف و ان طرف پریدن و در اخر هم سجاده یکی از نمازگزاران را برداشت و با خود برد چند نفر از نمازگزاران ارامش شان به هم خورد و خندیدند از جمله من و از خنده ما دیگران نیز به غیر از حضرت ایت الله خامنه ای خندیدند ولی اقا نمازشان را بدون هیچگونه حرکت اضافه به پایان رساندند به از نماز از اقا پرسیدم که شما چطور توانستید نمازتان را ادامه دهید ؟ اقا فرمودند : در مورد چی ؟ عرض کردم : به خاطر بزغاله که وارد اتاق شده بود . اقا فرمودند : ذره ای از این جریان را متوجه نشدم . این بود قطره ای از دریایی بی کران جلوه های عبادت و نیاز انها که مقام لقاء پروردگار خویش را ارزو کرده و علم را مقدمه برای عمل و عمل را پلکان صعود به محضر بی نیاز مطلق قرار داده اند .

انشالله که ما هم به مقامات ذل عبودیت و عز ربوبیت پی ببریم صلواتی ختم بگردانید

 

 

 

 

 

 

منابع : 1.دست نوشته 2.در محضر بهجت3.نکنه های ناب4.سیدروح الله . اداب الصلاه صفحه های 56.441.55.