بسم الله الرحمان رحیم
یک از کار هایی که باید سالک با تمام قلب در عبادت و حتی وضیفه که باید در باطن خود داشته باشد توجه به مقامات عز ربوبیت و ذل عبودیت است .
که این ها نظر خاصی در منزلتشان دارد . که قوت سلوک هرکس به مقدار قوت این نظر ها است یا میتوان گفت کامل بودن انسانیت پشتوانه این امر است . هرچه از نظر انّیت و انانیت و خود بینی و خودخواهی در انسان غالب باشد از کمال انسانیت دور است و از مقام قرب ربوبیت مهجور و دور است .
پوشش یا حجاب خودبینی و پرسدیدن خود از حجب دیگر مشکل تر است و حتی پاره کردن حجب دیگر برای خرق این حجب مثل مقدمه است .
تا انسان در زندگی خود به جمال متوهّم خود یا چیز های مادی پایبند و دلبسته است از جمال مطلق و کمال صرف محجوب و مهجور میباشد و اولین شرط سلوک یا رفتار الی الله حذف و خارج شدن از این منزل است . بلکه تحمل ریاضتدر حق و باطل همین است .
پس هر سالک که با قدم انانیت و خودبینی و در حجاب انانیت و خودخواهی طی راه سلوک کند ریاضتش باطل و سلوکش الی الله نیست بقول شاعر : مادر بت ها بت نفس شما است .
امام صادق (ع) میفرمایند : العبودیه جوهره کنهها الربوبیه فما فقد من العبودیه وجد فی الربوبیه و ما خفی من الربوبیه اصیب فی العبودیه ))بندگی گوهری است که باطن ان ربوبیت است . پس هرچه از بندگی به دست نیامده باشد در ربوبیت یافته نمیشود . و هرچه از ربوبیت پوشیده و پنهان باشد در بندگی حاصل میگردد (مصباح الشریعه)
والسلام
بسم الله
سلام امیرعلی
مطلب بعدی رو صفر تا صد از خودت میخوام
کتاب های عالی رو که می خونی بخون بعد ببند بذار کنار و شروع کن با ادبیات خودت بنویس
منتظرم